lørdag, mai 13, 2006

Sola skinner i Addis!

"Sola er go, sola er toppen
Sola er varm og den bruner paa kroppen
Sola som skinner hver morgen for meg
Sola i hjertet er best synes jeg"
Idag har vi vaert paa Markiato, som jeg horer rykter om er et av Afrikas storste markeder. Det var litt av en opplevelse, minner meg nesten litt om silkemarkedet i Bejing; folk roper etter deg og alle har selvfolgelig den beste prisen akkurat for deg. "You, you you...come to my shop, I have a special price for you!" Det gjelder aa smile til alle du ser og holde godt paa veska. Det er mennesker overalt, alle slags mulig tenkelige mennesker. Personlig synes jeg det er utrolig spennende, tusle rundt, titte litt her og titte litt der, observere mennesker, inntrykk, farger, lukter...nlir nesten som en liten oppdagelses reise der en trasker igjennom endelose, trange handlegater, ting henger ned fra stokker og det de kaller tak, en mango triller ut fra et lite hull i en sekk...krydder overalt og masse mennesker som ikke kan saa mye mere engelsk enn; "I Love you! You are beautiful!" Saa du trasker rundt i spennende omgivelser og foler deg elska overalt hvor du gaar, saa en klager jo ikke. Men vil naa paastaa at det er litt annerledes enn aa rusle nedover Karl Johan, men hvem vet, ganske vi til og med kommer til aa savne all oppmerksomheten vi har faatt her nede. Jeg er takknemlig for alle inntrykk og opplevelser jeg har faatt med meg disse ukene her, mye aa ta med videre og uttallelige minner som kommer til aa vare evig. Har laert og vokst utrolig mye, laert mye om teamliv, meg selv, kultur, Afrika, mat, mellommenneskelig kommunikasjon, spraak og sist men ikke aller minst om Gud. Gud er fantastisk, saa utrolig trofast! Takker Gud for alt han har tatt meg igjennom og laert meg den siste tiden. Det er saa godt med en som alltid forstaar og er mer enn villig til aa fore meg nye steg inn i hans endelose verden av naade, kjaerlighet, tillitt og alltid en ny utfordring eller ti paa lur. Kommer tilbake med nye visjoner og innsikt i hva Gud har for livet mitt, fantastisk!
Gleder meg masse til aa treffe alle dere hjemme igjen! Men aa savne mennesker er baade godt og vondt, men aller mest godt, for da vet du at de har faatt en plass i hjertet ditt!

5 kommentarer:

Princess Of God sa...

AA det er saa trivelig med kommentarer paa bloggen altsaa, tusen takk, det gleder saa mye!

Siv:kult aa hore fra deg! bra med deg ogsaa? stilige studier forresten, det er jenta si det=)

Britter'n:aa...kan ikke vente med aa gi deg en knall klem, du aner ikke hvor gla jeg var for aa se deg i begravelsen. betydde saa masse!

Marie:naa maa du sjekke bloggen din...hehe...og hva med en liten oppdatering kanskje. gleder meg til aa komme aa besoke deg og alle hestene dine i sommer. hva med et aldri saa lite kaffe/te besok naar jeg kommer hjem?

Mamma:gleder meg saa masse til aa komme hjem igjen, savner deg masse og gleder meg til aa planlegge hytte til hytte tur paa fjellet i sommer=) for det skal det bli noe av i aar!hils de andre hjemme ogsaa!sees snart=) -smask-

Heidi:goe Heidimor, gleder meg til en solig og hard klem fra deg jeg...og en uke paa norgesteam blir knall kjekt! takk for bonn og omtanke

Ane:min nydelige perle prinsesse! tenker saa mye paa deg og gleder meg til jeg kommer til klepp i sommer for aa vaere med elisabet og deg=)gleder meg so en liten unge, grillings og sovepose-soving paa borestranda+++ go bedring ps:du har ei utrolig fantastisk soster, hu har virkelig betydd masse for meg. og hu bryr seg saa ufattelig mye om deg og hvordan du har det...super hjerte!

Min kjaere, elskede kusine Eli:wow, for en utrolig hyggelig overraskelse med beskjeder fra deg...du er saa visst savnet. gleder meg til aa vise deg mere bilder og film... og gleder meg til en kusine helaften med digg mat og filmer=)

ragnhild sa...

heiheiheihei!nusselige!!så godt og höre at du nyter etiopia! Utrolig hva Gud kan läre en i det landet! beklager jeg ikke har värt så aktiv med kommentarer den siste tida. Mitt svake punkt! Jeg har også värt redd for å ta kontakt siden din far döde. Utrolig dumt, siden jeg har opplevd akkurat det samme selv, så jeg burde jo vite hvor godt det er når folk bryr seg og tar kontakt...ja nå er i allefall det ute av mitt sinn! Jeg er så stolt av deg og du har en utrolig ministry coming up i å oppmuntre princesses of God til å rejoice in God always! FRED!

ane sa...

I love you! Your are beautiful! helt sant. :) og så bra det skal bli å ha deg på besøk!! jippi! soveposesoving på stranda er noe av det beste jeg vet!! gled deg!=) og ja: enig: Elisabet er wow. gi henne en klem fra meg! dere oppmuntrer meg helt fra Etiopia jo! takk!!:)nyt de siste timene i Etiopia!

Reidun sa...

1.Kor1,4-9Takk. Sol og 10+ idag. Har sendt søknad Diakonhjemmet Høgskole. Pus har fått kattunge. Har hentet bunaden og er klar4 17.5
Gratulerer t dere som feirer i Addis. og stor klem til gulljenta på den 18. Ivar går i tog fra 10.45
Håkon taler kl 11 i pysj og flosshatt(r blitt generaldirektør) før de svømmer i andedammen.Ser vi deg 20? og når? før du drar skien?
Kan hente på Gardermoen any time.
VIRKELIG FRI
Takk at du tok mine byrder
eit høgfjell av skuld og skam.
Du bar det på skuldrene dine,
du skuldlause sonofferlam.

Takk at du bar mine synder,
betalte mi skyhøge skuld
med blod frå ditt fullkomne hjarta
og ikkje med sylv eller gull.

So vil ved korset eg stanna,
med undring eg ser: Eg er fri!
Eg skal ikkje døy, eg skal leva
med Jesus til æveleg tid!

KLEMZ mams.

Princess Of God sa...

Haakon:
knall koselig med kommentar fra brodern, varmer godt om hjarterota:) haa en konge 17.mai feiring med hankattgutta, og gi mamma en knuseklem fra meg!