søndag, april 16, 2006

minnetalen jeg hadde i kirka...

Et vitnesbyr om min aller beste venn, Jesus!

"Det er så utrolig mye jeg kunne ha sagt om pappa, for han var virkelig en fantastisk mann. Men allikevel vil jeg plukke ut èn ting. Pappa hadde et helt spesielt vennskap, en unik venn. Han er nok den som har vært mest hos pappa, støtta ham mest, oppmuntra ham mest, gitt han det han trenger og alltid vært der for ham. Jeg har også fått lov til å bli kjent med denne helt spesielle kameraten, fordi pappa alltid har latt meg få høre og være masse med han. På mandag da jeg fikk telefonen om at pappa var død, var jeg som mange av dere vet i Etiopia i Afrika på misjonstur. Akkurat den dagen var jeg faktisk også alene. De andre hadde reist til en badestrand ved et hotell noen timer unna. De hadde ikke telefondekning, men jeg visste at de kom hjem 5-6 timer senere. Da snakka jeg med pappas beste venn, og jeg vil gjerne lese noe av det han sa til meg da jeg satt langt utti bushen i Afrika:

"Se jeg har sendt deg ut alene. Men jeg har gått forran for å forberede veien for deg. Ja, gjennom mørket har jeg båret et lys. Jeg ber deg bare følge meg, for jeg vil lede deg på en trygg sti selv om det lurer farer på alle kanter. Ja, jeg vil være din beskytter. Jeg vil være din trøst. Jeg vil være din glede. Jeg vil forvandle bitre tårer til velduftende parfyme. Ved min ånd vil jeg reparere sønderbrutte hjerter. jeg vil helle varm, velluktende olje i det dype såret. For mitt hjerte er smeltet sammen med ditt hjerte, og i din sorg er jeg ett med deg. Ja, jeg vil fylle tomrommet. Mine armer skal holde deg, og du kommer ikke til å falle. Min nåde skal støtte deg, og du kommer ikke til å miste motet. Min glede skal styrke din ånd slik en skadet kropp styrkes av en blodoverføring. Smilet mitt skal drive bort skyggene, og min stemme skal tale mot. Ja, jeg vil sannelig ta vare på deg, og du skal ikke vite av frykt. Du skal få hvile din fot på himmelens terskel. Jeg skal gjemme deg i mitt telt. Jeg skal ta meg av deg hele tiden. Jeg vil ikke forlate deg et øyeblikk. Jeg vil holde deg borte fra fortvilelse. Jeg vil fri deg fra forvirring. Når du er rådløs, vil jeg lede deg i visdom og i dom. Ved ditt lys skal andre bli ledet ut av dalen. Ved ditt mot skal den svake bli løftet opp. Ved din trofasthet skal den vaklende få stå fast. Sem timen er over deg. Se deg ikke tilbake. Hold blikket rettet på soloppgangen! For hver dag skal han gå opp i din sjel med legedom under sine vinger."

Denne enestående vennen til pappa er også min aller beste venn. Han heter JESUS. Og den trøsten og omsorgen jeg fikk av ham de 5 timene uti bushen, kan ikke måles med noen menneskelig trøst. Det er nok noe av det sterkeste jeg har opplevd hele mitt liv.
Mange tenker kanskje:"Hvordan kan dere tro i en sånn situasjon som dette?" Men da kan jeg med hånda på hjertet svare:"Hvordan skulle vi klart oss uten?"
En tror ikke på grunnlag av alt det en ikke forstår eller har svar på, men på grunnlag av det en vet og allerede har erfart. Og det er absolutt ingenting du kan gjøre for at Jesus skal elske deg mer, og det er heller ingenting du kan gjøre for at han skal elske deg mindre. Han elsker deg fordi han elsker deg, fordi han elsker deg, fordi han elsker deg, fordi han elsker deg, fordi det er sånn han er. Det er hans natur å elske! Og du vil alltid være hans elskede. Hans kjærlighet er urokkelig og han elsker deg 100%. Han vil ikke elske deg "bedre" om du forandret deg til det bedre. Han elsker deg 100% akkurat nå. Og selv om du ikke har noen planer om å bli bedre, vil han fortsatt elske deg 100%. Fordi han elsker deg, for det er sånn han er! Selv om du ikke vil forandre deg vil han elske deg 100%. Selv om du ikke har noen plan om å følge Jesus, vil han elske deg 100%. Fordi det er hans natur, han elsker deg alltid, hele tiden. Hans kjærlighet er uforanderlig. Det eneste som kan forandre seg er din mulighet og ønske om å motta hans kjærlighet...hva har du å tape?


Grunnen til at jeg deler dette idag, er fordi jeg vet at om jeg hadde spurt pappa om et siste ønske, så ville det ha vært at søsken, familie, slekt, venner og kolleger skulle få muligheten til å bli kjent med Jesus; som var og er pappas aller beste venn."

3 kommentarer:

Heidi sa...

Du er helt utrolig Jorun. sitter og kjemper med taarene. Gud velsigne deg, mer og mer for hver dag. Tenker masse paa deg.

Unknown sa...

jorun min skjønne! den talen kommer jeg aldri til å glemme, den kommer til å trone for alltid høyt over en hver predikant ever! for det var virkelig det jesus ville. evighetsperspektiv er noe du har fått se og det er så sterkt å vite. stay in Him. blir deilig å se deg igjen om en måneds tid! brittern

ragnhild sa...

jorunn, så vakkert! Jeg er stolt av deg og den beste vennen din! Rejoice in the Lord always!