tirsdag, juni 06, 2006

"Mor Afrika"...


"Vidunderlige Afrika. Sola er snart nede nå. Den er på vei til Amerika. Svær som en kjempeappelsin av det søteste slaget. Rødere og rødere. Så er den borte, og himmelen gløder oransje. Vinden fra havet kjøler fjeset. Skjorta er ikke lengre et klebrig klede. Her, i dette lidelsens kontinent, sitter det menn som snakker med løver, her fins kvinner som kan bære 25 liter vann på hodet uten å søle, sjåfører som får bilvrak til å gå. Her fins folk som sier "no problems" når alt har mislykkes. Dette er den verden hvor mennesker ser deg rett inn i øynene og vil vite hvem du er. Hvor alle vil være venner og kaller hverandre brødre og søstre. Et dampende kontinent med rød jord og sterke mennesker. Den fysiske kraft, atletene, dronningene, fargene, leppene, tennene. Tålmodigheten som ikke tar slutt, samholdet, utholdenheten. Evnen til å tåle."
Dette er tatt rett ut fra boka "Mor Afrika" av Tomm Kristiansen, og ja...det er akkurat dette om Afrika, Etiopia, som har forplanta seg i hjertet mitt også. Det er nettopp dette Jesus har sådd i god jord i meg, som igjen fører til den kjærligheten jeg har fått for Afrika. Begynte å lese denne boka idag, og det gav mersmak for å si det sånn. Er en bok som sålangt bør leses!

8 kommentarer:

ane sa...

wow..Afrika frister!..=) god morgen kjære du!

Anonym sa...

ser fantastisk ut!hadde vært spennende å oppleve afrika å ja..får se hvor Gud fører meg..
og det hadde vært godt å se deg igjen Jorun!

ane sa...

"Jeg er Herren, alle skapningers Gud. skulle noe være umulig for meg?" jeremia 32,27. God helg Jorun!

Princess Of God sa...

Tuva:godt du løste mysteriet om den ukjente bloggeren...hehe!
skal jo ike se bort ifra at vi dumper borti hverandre en gang i sommer...
Ane:takk for bibelvers ane, og alle tanker og bønner du sender opp til sjefen for meg. du er nydelig du...

karen amalie sa...

jorun, du er vakker. det strømmer glede inni meg, eg e gla i deg!

Heidi sa...

Du er rå, skjønn, vakker og hengitt. Takk for at du viser Jesus så tydelig gjennom livet ditt. Stå på Joh 3, 30: "Han skal vokse, jeg skal avta."

Botswana in our hearts sa...

god morgen jorun! tenke masse på deg!!afrika ja.. wow..!

ane sa...

ezekiel 37,27: my dwelling place will be with them; I will be their God, and they will be my people.

2.corinthians 6,16: I will live with them and walk among them, and I will be their God, and they will be my people.

ezekiel 37,28: then the nations will know that I the LORD make Israel holy, when my sanctuary is among them forever.

*sanctuary - a place where God is worshiped; a holy place.